Õpilasliit toetab hinnete kaotamist kehalise kasvatuse, kunstiõpetuse, tööõpetuse, ning käsitöö ja kodunduse ainetes. Liidu seisukoht põhineb loovainete hindamise töörühma analüüsidele.
Minu arvates on see vägagi õigustatud, kuna kõigile meist ei ole antud suurepärast kunstiannet või füüsilisi võimeid. Kunstiõpetuse õpetajad ei saa nõuda kõigilt suurepärast joonistust, kõik ei saagi olla Vincent Van Goghi sugused meistrid. Kui aga kehalise kasvatuse õpetaja normiraamatuga su kõrval seisab ja ütleb, et sa oled saamatu ja ei püüa üldse, on sel väga halb mõju õpilase enesehinnangule. See tekitab tunnet, et milleks teha, kui nagunii hakkama ei saa. Selle asemel, et õpilasi motiveerida tekitavad õpetajad õpilastes trotsi ning asi viib lõpuks selleni, et ei taheta enam üldse koolis käia ja aines kukutakse läbi. Seepärast oleks mõistlik, et igale inimesele lähenetaks individuaalselt, arvestades tema võimeid ja kehalise puhul ka näiteks seda, kui palju on õpilane võrreldes eelmise aastaga arenenud ning oma sooritusi parandanud jne. Mina pooldan sellist mõtet ning loodan, et see ka kunagi reaalselt rakendust leiab.
Probleem viiepallisüsteemiga seisneb Eesti Õpilasesinduste Liidu väitel selles, et loovainete puhul on soorituse objektiivset headust (ja seega ka hindelist väärtust) väga raske määrata. Kui teiste ainete puhul on teoreetiliselt kõigil võimalik teatava pingutusega samasugune sooritus teha, siis loovainete puhul see alati nii ei ole.
Liit peaks võimalikuks uueks hindamissüsteemiks "arvestatud" ja "mittearvestatud". «Arvestatud» tähendaks õpilasele kursuse läbimist ja «mittearvestatud» mitteläbimist.
Liidu hinnangul aitaks uus süsteem loovainetes kaasa aine läbikukkujate arvu vähendamisele. Lisaks kasvaks õpilase ja õpetaja suhtes suulise tagasisideosakaal.
Õpilasliidu nägemuses tähistaks «A» seda, et õpilane on sooritanud kõik vajalikud ülesanded vastavalt oma võimetele ning ideaaljuhul parandanud eelnevate soorituste tulemusi. Passiivsust ning tahtlikku ülesannete mittesooritamist võidakse hinnata hindega «MA»
A/MA süsteemi puhul loodab üliõpilasliit, et osa neist õpilastest, kes end muidu lahterdaksid «kolmeliste» kasti, saavad innustust sellest, et neid ei alavääristata astmetele paigutamisega ega näidata võrdluses teistega kehvemana.
Võistlusmoment ei kao, vaid muudab vormi: õpilane ei võistle enam niivõrd oma klassikaaslastega, kui enda eelmise veerandi või kooliaasta saavutustega. Nii välditakse praegust olukorda, kus lapsele sageli väga varakult võib jääda mulje, et ta andetu on.
Loovaine väärtus hindamissüsteemiga ei kahane, vaid muutub. «Meie eesmärgiks ongi, et nii õpilased kui ka õpetajad tunnustaksid, et loovained erinevad valdavalt teooriale tuginevatest ainetest paljudes aspektides, mistõttu nende õpetamine ja hindamine peab samamoodi erinema. Me ei leia, et mitteametlik termin «hobiaine» oleks halb.»
B.
No comments:
Post a Comment